Pagina's

zondag 31 juli 2016

Noordhoekse Wiel Papendrecht


Een uurtje gewandeld in het park Noordhoekse Wiel in Papendrecht. En dan verbaas ik mij er altijd weer over dat hier nog zoveel te vinden is. Vogels die genieten van de rust. Mooie bloemen en veel water.









 
 
Het park Noordhoekse Wiel heeft zijn naam te danken aan het feit dat er een wiel in dit park bevindt.
 


 
 
Een wiel ontstaat door een dijkdoorbraak. Het is een waterplas achter de dijk die is achtergebleven.
Door de kracht van het naar buiten stromende en rondkolkende water bij een dijkdoorbraak ontstonden op veel plaatsen vlak achter de dijken diepe gaten: de doorbraakgaten, ook wel kolkgaten genoemd. Andere namen zijn wielen of waaien.
 
Een plattegrond laat zien hoe het park er tegenwoordig uitziet.
 
Een plattegrond van het park Noordhoekse Wiel
Bron: http://blokland.dordtenazoeker.nl/papendrecht_deel4a.htm
 
 
 
Het was in een mooie wandeling bij mij in de buurt.
De eerste bramen zijn ook weer gezien, alleen zijn de meeste nog niet rijp.
 

 
 
Aan het einde van de wandeling kwam ik nog wel een boze ouderzwaan tegen die absoluut niet wilde dat ik dichtbij zijn/haar jongen kwam. Toen heb ik mij maar omgedraaid en ben hard weggerend. Maak nooit een zwaan boos! Gelukkig bleef het deze keer bij blazen ten teken van waarschuwing.
 


Gelukkig was het volgende dier dat ik tegenkwam een stuk aardiger. 

 
 
Het was weer een mooie wandeling waar ik van genoten heb.
 
Wil je meer weten over het ontstaan van wielen. Kijk dan eens hier:



 


 





1 opmerking:

  1. goeiedag,

    zou ik jou fotos mogen gerbruiken voor een website?

    BeantwoordenVerwijderen